مسجد صادقیه همدان - محله صدف

پرتال اطلاع رسانی مسجد صادقیه

مسجد صادقیه همدان - محله صدف

پرتال اطلاع رسانی مسجد صادقیه

سلام
خوش آمدین.
اینجا وبلاگ مسجد صادقیه ست.
مسجدی در یکی از محله های خوب شهر همدان.
قراره تو این وبلاگ برنامه ها و اتفاقات مرتبط با مسجد رو انتشار بدیم.

نویسندگان

احکام مسجد(مطابق با فتوای حضرت آقا)

امید | دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ق.ظ

اموال مساجد و حسینیه‌ها

س: بعضی از خیرین وسایلی را در مسجد یا حسینیه می‌گذارند بدون عنوان وقف که اضافه بر نیاز است (مانند فرش) آیا می‌توان این وسایل را فروخته و پولش را صرف نیازمندی‌های همان مکان کرد؟

ج: اگر صاحبان وسایل آنها را وقف کرده‌اند، قابل فروش و تبدیل نیستند، و چنانچه در آن مساجد یا حسینیه‌ها قابل استفاده نیستند به مساجد و حسینیه‌های دیگر که استفاده می‌کنند باید منتقل شوند؛ و اگر وقف نکرده‌اند، با اجازه صاحبان آنها می‌توان آنها را تغییر یا تبدیل کرد و یا فروخت. (پرسشهای متداول،سایت مقام معظم رهبری)

 

درس و بحث

س: آیا از صحن و ایوان مسجد می‏توان برای توجیه فکری و فرهنگی و اعتقادی و دروس ‏نظامی به جوانان استفاده کرد،با توجه به اینکه جابرای این امور کم است و از ایوان مسجد هم استفاده‏ دیگری نمی‏شود؟

ج: این امور تابع کیفیت وقف صحن و ایوان‏ مسجد است و در این خصوص لازم است‏ نظر امام جماعت و هیئت امنای مسجد را جویا شوید.یاد آوری می‏شود که راهنمایی ‏جوانان و تشکیل کلاسهای دروس دینی با موافقت امام جماعت و هیئت امنای مسجد، امری است مطلوب و پسندیده.                

(اجوبةالاستفتائات،ج۱،ص۱۲۰،س۴۰۵)

 

ورزش در مسجد

س: آیا تمرینات ورزشی در مسجد محله یا خوابیدن در آن یا مسجد دیگر جایز است؟

ج: مسجد مکان ورزش نیست و خوابیدن ‏در مسجد مکروه است. (اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری،ج۱،ص۱۱۹،س۴۰۴).

 

کتابخانه و اتاق بسیج

س: اشغال کردن مسجد به اینکه مقداری ازمسجد را کتابخانه کنند یا اینکه برای غیر نمازاجتماع کنند در مسجد، به طوری که مزاحم مصلین(نمازگزاران) باشند چه صورتی دارد؟

ج: کتابخانه کردن مقداری از مسجد و مزاحمت نمازگزاران جایز نیست(اگر قبل از آنکه زمین وقف مسجد شود قسمتی را کتابخانه و قسمتی را مسجد بسازند اشکال ندارد، ولی پس از آنکه وقف مسجد شد، تغییر آن جایز نیست.) ولی ‏می‏توانند تعدادی کتاب بدون مزاحمت ‏مصلین در مسجد قرار دهند. (استفتائات،ج۲،ص۳۴۶،س۳۱).

 

بردن بچه‌های کوچک به مسجد

س: آیا بردن بچه‌های کوچک به مسجد کراهت دارد؟

ج: اشکال ندارد مگر موجب هتک مسجد یا مزاحم نمازگزاران باشد.(استفتائات جدید،سایت مقام معظم رهبری)

 

 

میوه‏های درخت مسجد

س: اینجانب خادم مسجدی هستم که مدت‏سی و دو سال در این مسجد برای رضای خدا خدمت ‏می‏کنم و از کسی مزد و حقوق نگرفته و نمی‏گیرم، درحیاط این مسجد مقداری درخت قلمه و درخت میوه‏غرس نمودم و بار آوردم، آیا جایز است از میوه و چوب‏ آنها خانواده اینجانب استفاده کنند یا جایز نیست؟

ج: اگر درختان را از مال خودتان غرس‏ کرده‏ اید و وقف ننموده ‏اید،میوه آن از خودشماست و می‏توانید استفاده کنید.( الاستفتائات امام۱،ج۲،ص۳۳۴،م۱.)

 

 

تخریب و بازسازی مسجد

س: اهالی یکی از روستاها در نظر دارند مسجد محقری که تکافوی اهالی محل را نمی‏نماید تخریب کنند و مجددا مسجد مناسبی در همان محل ‏بسازند با توجه به اینکه برای توسعه مسجد مزبور تنها راه، تخریب آن است،لذا خواهشمند است تکلیف ‏شرعی را اعلام فرمائید؟

 ج: خراب کردن به منظور توسعه، درصورت احتیاج مردم اشکال ندارد. ( استفتائات امام۱،ج۲،ص۳۶۸،س۸۴)

 

استفاده شخصی از آب مساجد

س: آیا استفاده شخصی آنهم به مقدار کم،از آب مخصوص وضو در مساجد، مثلا مغازه‏داران ‏محل برای نوشیدن یا درست کردن چای یا برای ‏ماشین، با توجه به اینکه چنین مسجدی واقف ‏مشخص ندارد که از این کار منع کند، چه حکمی دارد؟

 ج: اگر معلوم نباشد که آب، تنها وقف ‏وضوی نمازگزاران است و عرف مردم آن ‏محل و رهگذران از مثل این آب استفاده‏ می‏کنند،اشکال ندارد هر چند احتیاط دراین موارد مطلوب است.  (اجوبةالاستفتائات، مقام معظم رهبری،ج ۱،ص ۱۲۴،س ۴۱۵)

 

دست زدن‏

س:دست زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او: در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین:و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می‏شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن‏ها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانه‏ های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه‏ ها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟

ج: به‌طور کلی کف ‏زدن فی‏ نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ‏ها و نمازخانه‏ ها برگزار می‏شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (اجوبةالاستفتائات، مقام معظم رهبری س ۱۱۸۲)


پخش موسیقی در مسجد:

س: آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین(علیهم‏السلام) شرعاً اشکال دارد؟

ج: واضح است که مسجد جایگاه شرعى خاصى دارد، لذا اگر پخش موسیقى در آن منافى با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتى اگر موسیقى غیرمطرب باشد.

 

بلندگوهای مسجد:

س: استفاده از بلندگوهای مساجد که صدا را در خارج از مسجد پخش می‏کنند، تا چه وقت جایز است؟ پخش سرودهای انقلابی یا قرآن کریم قبل از اذان چه حکمی دارد؟

ج: پخش قرائت قرآن کریم براى چند دقیقه قبل از اذان در وقت هایى که باعث اذیت و آزار همسایگان و اهل محل نشود، اشکال ندارد.

 

خواب در مسجد:

س: اگر کسی شب به مسجد بیاید و در آن بخوابد و محتلم شود و پس از بیداری خروج از مسجد برایش ممکن نباشد، چه تکلیفی دارد؟

ج: اگر قادر بر خروج از مسجد و رفتن به جاى دیگر نیست، واجب است که فوراً تیمم نماید تا بقا‏ در مسجد براى او حلال شود.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی